دسته‌بندی: خبر, مصاحبه با خیرین

سخن بزرگان

أطْرِقُوا أهالیکُمْ فى کُلِّ لَیْلَةِ جُمْعَة بِشَیْء مِنَ الْفاکِهَةِ، کَیْ یَفْرَحُوا بِالْجُمْعَةِ.
در هر شب جمعه همراه با مقدارى میوه ـ یا شیرینى، … ـ بر اهل منزل و خانواده خود وارد شوید تا موجب شادمانى آن‌ها در جمعه گردد.

— امام علی (ع)

دستهایم را به مهربانی بفشار

امروزه مؤسسه‌های نیکوکاری نقش موثری در کاهش آسیب‌های اجتماعی جوامع ایفاء می‌نمایند. بدیهی است خیرین در این‌گونه موسسات به انحاءگوناگون در کاهش آلام خانواده های دردمند تاثیرگذار هستند. کمکها همیشه بصورت نقدی و مستقیم نیست بلکه می تواند غیر مستقیم و بصورت حضور در فرآیند آماده سازی و ارائه خدماتی مانند کمک به طبخ غذا و نذورات، آماده سازی بسته‌های ارزاق، توزیع کمک ها در میان خانواده های مستمند و ارائه هرگونه خدمات اجتماعی نیز مورد نظر باشد. همواره افرادی وجود دارند که بدون چشمداشت، یاری‌گر دلهای شکسته جامعه هستند. این دلیل خوبی در  شکل گیری هر چه بهتر موسسات و خیریه ها می باشد. به همین بهانه برای گفتگو به سراغ یکی از همراهان خوب و خدوم همنمک می‌رویم. سرکارخانم فاطمه احمدی یکی از افرادی است که به همراه اعضای خانواده یعنی دختران گرامی و نوه هایش در کلیه برنامه ها و رویدادهای خیرخواهانه همنمک مشارکت فعال دارد. ایشان هم بصورت مستقیم و هم غیر مستقیم همواره در برنامه ها حضوری پررنگ دارد. طبق شنیده‌ها خانم احمدی علاوه بر انجام خدمات در  ارائه کمک‌های نقدی جهت امور خیر نیز پیشتاز است. لیکن بدلیل مناعت طبع هیچگاه آنرا علنی نمی کند. در این فرصت شما را به این گپ و گفت صمیمانه دعوت می‌کنیم:

ضمن تشکر ، خانم احمدی مجددا خودتان را بهتر معرفی و بفرمایید با موسسه همنمک چگونه آشنا شدید؟

عرض سلام دارم خدمت همه همنمکی‌های عزیزم، فاطمه  احمدی ۵۸ ساله ساکن غرب تهران هستم ۴ فرزند و ۵ نوه دارم و در حال حاضر هم خانه دار هستم.  با این موسسه از طریق فضای مجازی در اینستاگرام آشنا شدم.  به دلیل علاقه به انجام خدمت به خانواده ها و کودکان محروم به صورت مستقیم تماس گرفتم و متقاضی همکاری شدم. بلافاصله از همنمک تماس گرفتند و طی ملاقاتی برای حضور در برنامه های موسسه اعلام آمادگی کردم.

در چه زمینه هایی با همنمک همکاری می کنید؟

این بستگی به برنامه ها و خدمات اعلام شده از سوی عزیزان و مسئولین موسسه دارد. بخشی از فعالیت ها مربوط به تفکیک و بسته بندی البسه برای مناطق محروم است، طبخ  آشپزی و توزیع غذا برای مناسبتها و ایام سوگواری ائمه اطهار (ع)، جشن ها، آماده کردن افطار در ایام ماه مبارک رمضان از این جمله اند.در کل علاقه دارم تا  در همه رویدادهای موسسه خدمت رسانی نمایم. فلذا فرقی نمی کند مهم سهیم شدن در انجام عمل خیر است.

بنظر شما با اعضاء خانواده در این مجموعه فعال هستید؟

بله، دختران و چند نوه و حتی برخی از دوستانم هم با موسسه همکاری می‌کنند. از این بابت رضایت خاطر دارم.

احساس شما از همکاری با هم‌نمک چیست؟

از زمانی که اینجا کار میکنم احساس آرامش زیادی دارم و خستگی در مجموعه برایم بی‌معنا است. وقتی زمینه ارائه خدمات به انحاء گوناگون برای سایر هموطنان وجود دارد انسان برای خدمت رسانی احساس وظیفه می کند. از همه مهمتر محیط همنمک با فضای ذهنی خانواده ها بسیار هم‌خوانی دارد.

چند سال است با همنمک همکاری می‌کنید؟

مدت سه سال  است که افتخار همکاری با مجموعه را دارم. طی این مدت خاطرات بسیار شیرینی دارم . در مجموع مجموعه احساس تعلق خاطر دارم و به نوعی همه عزیزان را اعضاء خانواده خودم می دانم.

نقاط قوت و ضعف موسسه چه چیزهایی هستند؟

در هر مجموعه در کنار نقاط قوت ممکن است نقاط ضعفی هم  وجود داشته باشد و این برای موسسه هم نمک هم دور از انتظار نیست.یکی از مهمترین نقطه قوت موسسه، هم دلی قابل لمس در آنجاست در هم نمک همه عاشقانه خدمت می کنند.

اما درباره نقاط ضعف باید بگویم که بندرت در برخی موارد بدلیل حجم بالای کار موجب کندی ارائه خدمات می شود. اما خوشبختانه همواره با درایت مدیر توانا و هوشمند این موسسه یعنی آقای مهندس مشهدی مشکلات سریع رفع شده است.

آیا می توانید همنمک را برای ما توصیف کنید؟

همنمک برای من مانند بچه‌ام است. به جرات می گویم همان حسی را که به فرزندانم دارم به همنمک و بچه های همنمک دارم . با اینکه آقایان هم آنجا کار می کننداما حس امنیت ذهنی درهمنمک به حدی بالا است که حتی نوه هایم را هم با خودم همراه کرده ام. در یک کلام همه ما مانند یک خانواده در کنار هم برای کاهش معضلات هموطنانمان تلاش می کنیم.

از نظر خانم احمدی راه‌های برطرف شدن فقر در جامعه چیست؟

در گام اول این وظیفه دولت است که باید نیازمندان را شناسایی و آنها را پیدا کند. وقتی مسئولین مربوطه ندانند نیازمندان چه کسانی و کجا هستند چطور می خواهد از آنها حمایت و پشتیبانی کند؟ ما با پوست و استخوان خود سختی زندگی این افراد را  حس میکنیم و در حد توانایی خود سعی می کنیم آنها را حمایت کنیم اما دولت به عنوان قوی‌ترین بازوی اجرایی کشور باید بیشتر خود را با موضوع درگیر کند تا فقر در جامعه کاهش پیدا کند. قطعا موسسات خیریه توانایی محدودتری نسبت به دولت دارند و این از وظایف اولیه دولت است که حامی افراد نیازمند باشد.

با توجه به تجربیات‌تان توصیه شما به سایرین جهت کمک به همنوعان نیازمند چیست؟

گاهی اوقات ورود به این عرصه بصورت شخصی برای حمایت از مددجویان دشوار است لذاخیریه هایی مانند هم نمک می تواند اقدام موثری در کاهش این معضل اجتماعی داشته باشد. البته این کافی نیست، افرادی وقت خود را صرف شناسایی نیازمندان نمایند تا آنها را تحت پوشش حمایتی موسسه قرار گیرد. بطور خلاصه می توان گفت خیریه ها پل های ارتباطی خیرین و نیازمندان هستند.

برای فرهنگ سازی جهت امور خیر و کارهای عام المنفعه چه راه‌هایی را توصیه می کنید؟

برای انجام کارهای بزرگ به ویژه انجام عمل نیکوکارانه همه باید با تمام توان دست در دست هم کمک کنیم. رسانه و تبلیغات هم یکی از کارسازترین شاخص‌ها برای تشویق افراد جامعه به انجام امور نیکوکارانه است. من به اینکه نباید کار خیر را اطلاع رسانی کرد اعتقادی ندارم و بر عکس معتقدم باید با بیان اقدام های مثبت، دیگران را تشویق به انجام اینکار کرد. تبلیغات رسانه ای بسیار مهم است به عنوان مثال دخترم برای موسسه همنمک صفحه ای در فضای مجازی راه‌اندازی کرده که از طریق آن بسیاری از مردم با فعالیت‌های این موسسه آشنا شده‌اند. هر کس با هر روشی که بلد است می‌تواند اطلاع‌رسانی انجام دهد

یک خاطره از همکاری با همنمک تعریف کنید؟

البته خاطره که بسیار است . لحظه لحظه حضور در همنمک و رویدادهای آن خاطرات شیرین است. اما خوب است به دو مورد بطور خاص اشاره کنم. به بهانه ۴۰ سالگی دخترم تصمیم گرفتیم جشنی را در بهزیستی برگزار کنیم. مسئولین بهزیستی ابتدا روی خوشی به ما نشان ندادند اما وقتی هدایا، البسه و برنامه‌های شاد ما را  دیدند رضایت دادند و برنامه را به خوبی اجرا کردیم. بعدا حتی مدیر آن مجموعه اذعان کرد بچه‌های موسسه بسیار خوشحال و ذوق زده شدند و درخواست داشت اگر باز هم برنامه‌ای در نظر داشتیم می‌توانیم آن را اجرا کنیم. یکبار هم به همراه یک فرد خیر به بهانه جشن تولد، در یکی از روستاهای محروم جشن گرفتیم. لباس و شیرینی بین کودکان پخش کردیم و فضای شادی ایجاد کردیم. همین‌جا از مردم خیرخواه تقاضا می‌کنم توجه داشته باشند و سعی کنند لباس‌هایی را که به این مجموعه ها اهدا می‌کنند نو یا در حد نو باشد بچه ها از گرفتن لباس های نو بسیار خوشحال می‌شوند. بارها با خوشحالی آنها می خندیدیم و با ناراحتی آنان هم گریه می‌کردیم.

توصیه شما برای حضور سایر افراد در رویدادهای عام المنفعه خیریه ها چیست؟

در ابتدا مسئولین باید بدانند مجوز این فعالیت ها را به چه کسانی بدهند . افرادی که قصد کمک کردن به اینگونه موسسات را  دارند باید ابتدا مطمئن شوند که آیا کمک هایشان به دست مستمندان می رسد یا خیر؟ ما اینجا شاهد هستیم کمک های مردم صرف نیازمندان واقعی می شودبه همین دلیل با همنمک هم دل شدیم به گونه ای که به جز ارائه خدمات حضوری، در حد توان خودمان کمک های نقدی هم انجام می دهیم. خیالمان راحت است که این کمک ها  واقعا به دست نیازمندان  می رسد.

پیشنهادات شما برای انجام کارهای خیرخواهانه چیست؟

همه ما وضع اقتصادی کشور را می دانیم و این وضعیت بیشتر از پیش به قشر آسیب دیده نیازمند فشار وارد می کند ما باید با کمک هم به افراد نیازمند کمک کنیم. ما مناطقی را دیده ایم که بچه ها پا برهنه بودند و یا خانواده هایی که در یک خانه بدون دستشویی زندگی می کردند اینها همه درد من و شماست و نباید بی تفاوت از کنار آن رد شد. بیاییم دستهایمان را به مهربانی بفشاریم.

حرف آخر شما با مخاطبان ما چیست؟

آنچه که شاهد بودم، موسسه همنمک یکی از بهترین موسسات حمایت کننده نیازمندان است. مسئولین، کارکنان و همراهان و خیرین با دل و جان کار می‌کنند. من عاشق همنمک هستم . درصورت حمایت خیرین، موسسه ظرفیت حمایت افراد بیشتری را خواهد داشت. در خاتمه جا دارد از کلیه همراهان همنمکی ام و به ویژه مدیر همنمک آقای مهندس مشهدی کمال تشکر را داشته باشم. ایشان جوانی شایسته، کاردان و دلسوز هستند. برای همه عزیزان آرزوی سلامتی و تندرستی دارم.

تشکر از اینکه وقت برای گفتگو دادید.

خبر جدیدتر
برگزاری مراسم جشن با حضور کودکان بهزیستی و خانواده های آنان به مناسبت میلاد فرخنده امام حسن مجتبی(ع)
خبر قدیمی‌تر
اجرای طرح حمایت از سبد غذایی خانوده های بی بضاعت در ایام ماه مبارک رمضان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست